onsdag 18. januar 2012


Skal  si landbruksskole-mimringa i går gjorde at det boblet fram ting jeg hadde fortrengt. Jeg kom for eksempel på at det het Melsomvik der, men at jeg kalte det Ensomvik. Og at vi i plantelære hadde en foreleser som hadde et perverst lidenskapelig forhold til grønnsaker. Nå har jeg en livlig fantasi og en hang til å ekstremifisere ting, men det det var ikke bare JEG som la merke til det, altså. Han hadde kulerundt skalla hode og kulerund mage, og så akkurat ut som en morsom potet. Tror han så for seg kona si som en morsom potet også, når de hadde sex.

Jeg husker jeg gledet meg til faget ”mekk og motor” eller hva det nå het. Kunne tenkt meg å lære litt basic Zetor, men dessverre for meg var læreren i faget delvis hjernedød. En gang dro vi på ekskursjon til en trelasthandel for at han skulle vise oss hvor vi kunne kjøpe planker. Ja: at det til og med fantes forskjellige TYPER planker å få kjøpt!
En stund etterpå hadde vi prøve, og jeg var gretten og irritert som vanlig. Jeg feis gjennom spørsmåla, tegna slurvete illustrasjoner, og føyde på slutten til ”Skal innrømme at dette er en fryktelig dårlig besvarelse, men så syns jeg ikke undervisningen i dette faget er noe særlig å skryte av heller.” Stakkars mann. Tidligere den uka hadde jeg vært i ekstremt godt humør en dag, vi hadde snakka litt om løsst og fast og fant ut at vi hadde vært på samme juletrefest en gang på 80-tallet. Tipper han følte bondinga vår gikk rett i dass etter den mugne prøva. 

Det var ikke bare elendighet på Ensom Videregående, da. Ei i klassen min var 30, hadde lappen på alt i hele verden, og hadde restaurert Mercedesen sin selv fra bunnen av. Hun gikk med cowboystøvler og var stolt av det, selv om jeg var helt klar på at jeg aldri kom til å slutte å harselere med den slags. Og hun hadde rom ved siden av meg på internatet, hvor hun innimellom, men alt for sjelden, overnattet. Med eget kjøleskap hvor jeg fikk låne en hylle og dermed ikke sulta i hjæl det året. Hun var kul, og vi kunne snakke om alt.

På mystisk vis kom jeg meg gjennom året på Ensom. Eksamen husker jeg egentlig ikke så mye av, bortsett fra matte. Jeg hadde en VIRKELIG rattata dag, og når jeg tenker etter, tror jeg at jeg gikk inn for å stryke med vilje, så sur var jeg. I dyreoppdrett er det noe som heter omløp, som betyr at dyret ikke har blitt drektig ved inseminering/bedekking, og at man derfor må vente på neste brunst før man kan peise på med pappafrø igjen. Og sånt koster penger, for da bruker man mer fôr og mer veterinær og heite hælvett, hadde vi lært. Eksamensoppgaven var å beregne kostnader ved omløp på en så og så stor gård, hvilket jeg besvarte med  ”det skulle jeg gjerne visst, men det er ikke nok omløp i skællen på meg til at jeg klarer det” (Hvis noen tror jeg  juger: Nope. Jeg skrev det. Emo bitch uten hemninger.)
Etterpå begynte det å demre for meg at jeg kanskje risikerte å måtte ta et år til på den helsikes skolen, og da ble jeg sinna fordi jeg hadde vært sinna. Men jeg stod. Jeg fikk 2!!! Mattelærern hadde en finger med i spillet:  ”Jeg sa til sensor at jeg visste du kunne bedre på en god dag, og at han burde være snill og ikke stryke deg.”
Jeg ble så glad at jeg ikke visste hvordan jeg skulle få takket han! Eller: jeg visste vel om et triks eller to, men lærere kan komme i fengsel for sånt. Dessuten var han gift, så jeg lot det bli med tanken. Kanskje var han like glad som meg, han slapp jo tross alt å holde ut med meg et år til. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar